فاکتورهای جذب جوانان به مسجد

کد خبر :269093زمان مخابره : ۱۳۹۴/۴/۳ - ۱۵ : ۳۱
حجت الاسلام گواهی

حجت الاسلام گواهی: 
تحول مساجد در ارائه پیام به مخاطب ضروری استخبرگزاری رسا ـ موسس حوزه علمیه صالحیه تهران معتقد است، یک مسجد می‌تواند پرهیز از غیبت، تهمت و نگاه به نامحرم و دوری از رفیق ناباب را با شکل‌های گوناگون ارائه پیام، به مخاطب انتقال دهد تا تأثیر بیشتری بر مردم به ویژه جوانان داشته باشد.

حجت الاسلام عبدالعلی گواهی، مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سپاه محمد رسول الله تهران، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به این که مسجد کانون همه مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است و جایگاهی است که کارکرد آن محدود به نماز یا برگزاری مجالس و محافل مذهبی نیست، افزود: امام خمینی(ره) این تجربه را برای اولین بار در دنیا عملاّ تثبیت کردند و محقق شد، مردم هم دیدند که انقلاب اسلامی از مسجد شروع شد، کانون های انقلابی و مراکز فرهنگی در مساجد فعال شد، هشت سال دفاع مقدس اداره شد و مردم فهمیدند که مسجد این قابلیت را دارد که یک مرکز فکری، اعتقادی و فرهنگی باشد.

 

موسس حوزه علمیه صالحیه بر خلاف برخی که می گویند در ماه رمضان باید برنامه‌های مسجد متنوع باشد، گفت: باید برای غیر از ماه رمضان برای مسجد برنامه‌ریزی بشود؛ زیرا در رمضان مردم گرایش بیشتری به مسجد دارند و این مسأله به صورت طبیعی اتفاق می افتد؛ اما باید برای یازده ماه دیگر سال برنامه داشته باشیم و کاری بکنیم که مساجد ما فعال باشد.

 

حجت الاسلام گواهی در ادامه افزود: ما اگر بخواهیم به همان روش سنتی گذشته رفتار بکنیم، به یقین مردم کمتر به مساجد خواهند آمد. مردم ترجیح می دهند جلوی تلویزیون بنشینند و در کنار خانواده از سخنرانی شخصیت‌های فکری، فرهنگی استفاده کنند و ممکن است استفاده بیشتری هم ببرند؛ اما بنابر روایات اهل بیت(ع) معتقدیم که «افضل الاعمال اغمضها» یعنی با فضیلت ترین اعمال با مرارت‌ترین آنها است. اگر برای کاری زحمت بیشتری بکشیم، پاداش و ثواب بیشتری کسب می‌کنیم؛ بنابر این رفتن به مسجد خودش ثواب دارد و حضور در مراسم و نمازهای جمعه و جماعت سفارش شده است.

 

وی در ادامه افزود: یک رکعت نماز با جماعت که تعداد افراد از ده نفر بیشتر باشد، اگر تمام درخت ها قلم و تمام دریاها مرکب بشود و تمام ملائکه نویسنده بشوند، نمی توانند ثواب آن را بنویسند. این موارد باید به مردم گفته شود.

 

تولیت آستان مقدس امامزاده صالح(ع) تهران بر ضرورت تغییر برنامه‌های مساجد تأکید کرد و ادامه داد: مساجد اکنون به صورت سنتی اداره می‌شود که لازم است تغییر کند، در بعضی جاها هم کارهای ارزشمندی صورت گرفته است.

 

وی بر کوتاه بودن بعضی برنامه‌های فرهنگی مساجد و اماکن دینی تأکید کرد و گفت: منبرهای طولانی و تعقیبات طولانی باید کمتر بشود و همچنین خود نماز باید سریع تر خوانده شود. مثلاّ به محض این که اذان تمام شد فوراّ نماز را شروع کنند، تا جوانان هم نسبت به برنامه های مسجد علاقه‌مند شوند.

 

حجت الاسلام گواهی با بیان این که برنامه مساجد اگر کوتاه، متنوع و بروز باشد، به جذابیت تبلیغ دینی کمک می کند، افزود: باید دغدغه امام جماعت توجه به نیازهای جوانان همچون ازدواج، مسکن، اشتغال و ارتباط صمیمی داشتن با جوانان باشد تا جوانان به امام جماعت اعتماد بکنند تا جایی که مسائل مهم خود را با امام جماعت در میان بگذارند.

 

وی به مصداق‌های تنوع در فعالیت های فرهنگی و دینی در جامعه اشاره کرد و گفت: می توان گاهی در قالب فیلم و گاهی در قالب تئاتر در برنامه‌ها تنوع ایجاد کرد. در کنار برنامه‌های عبادی، اجرای برنامه‌های هنری و نمایشی همچون تئاتر در ترویج فرهنگ دینی کارساز است.

 

حجت الاسلام گواهی معتقد است، یک مسجد می تواند پرهیز از غیبت، تهمت و نگاه به نامحرم و دوری از رفیق ناباب را با شکل های گوناگون ارائه پیام به مخاطب انتقال دهد تا تأثیر بیشتری بر مردم به ویژه جوانان داشته باشد./843/ت302/س

[ پنجشنبه, ۴ تیر ۱۳۹۴، ۰۵:۵۹ ب.ظ ] [ موسی شجاع ]
[ ۰ ]
بخش نظرات اين مطلب
نظرات (۰)

هيچ نظري هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی